koncert-niepodleglosci-header

Koncert Niepodległości „Młode Wilki”
edycja specjalna w 79 rocznicę sowieckiej agresji na Polskę (2018)

Inspiracją Koncertu Niepodległości „Młode Wilki” są słowa Obławy Jacka Kaczmarskiego. Realizowany w 79 rocznicę sowieckiej agresji na Polskę Koncert Niepodległości, dedykowany jest młodzieży polskich kresów, która czynnie stawiła opór Armii Czerwonej we wrześniu 1939 roku.

Data

17 września 2018

Miejsce

pl. Piłsudskiego, Warszawa

Czas

Godzina 19:00

Wstęp wolny

Obława! Obława! Na młode wilki obława!
Te dzikie, zapalczywe, w gęstym lesie wychowane!
Krąg śniegu wydeptany! W tym kręgu plama krwawa!
Ciała wilcze kłami gończych psów szarpane!

– Jacek Kaczmarski „Obława” –

Realizowany w 79 rocznicę sowieckiej agresji na Polskę Koncert Niepodległości, dedykowany jest młodzieży polskich kresów, która czynnie stawiła opór Armii Czerwonej we wrześniu 1939 roku. Jest wśród nich młodzież wspierająca obronę Wilna oraz Orlęta Grodzieńskie – młodzież i harcerze, którzy butelkami z benzyną skutecznie niszczyli sowieckie czołgi wdzierające się do Grodna. Są też młodzi Polacy rozstrzelani przez NKWD lub zesłani na Syberię, których liczba jest dziś niemożliwa do ustalenia. Tylko nielicznym z nich udało się wydostać z komunistycznego piekła wraz z armią Andersa, zaś część przyłączyła się do oddziałów partyzanckich działających pod okupacją sowiecką.

Orlęta – obrona cmentarza. Obraz Wojciecha Kossaka (1926).

Inspiracją Koncertu Niepodległości „Młode Wilki” są słowa Obławy Jacka Kaczmarskiego, zaś tematem edycji jest działalność młodzieży walczącej o Niepodległość Rzeczypospolitej. Narrację wydarzenia rozpoczniemy symbolicznie w 1109 roku, w chwili oblężenia Głogowa przez wojska niemieckie. Z tamtego okresu pochodzi nie tylko legenda o dzieciach głogowskich, ale także najstarsza polska pieśń wojskowa spisana po łacinie przez kronikarza Anonima zwanego Gallem. W dalszej narracji opowiemy m.in. o związkach Filomatów i Filaretów, młodzieży działającej w strukturach Strzelca i Legionów, Orlętach Lwowskich, Płockich i Grodzieńskich, a także o Szarych Szeregach. Przypomnimy okres PRL i mało znane losy niezależnych organizacji młodzieżowych walczących ze stalinizmem, których ponad tysiąc działało w Polsce w latach 1944-1953. Odniesiemy się także do wydarzeń marca 1968 oraz działalność młodzieży zrzeszonej w środowiskach Ucznia Polskiego, Niezależnego Zrzeszenia Studentów, Federacji Młodzieży Walczącej, Konfederacji Polski Niepodległej i wielu innych organizacjach. Wspominając strajki szkolne w zaborze pruskim i rosyjskim (1901-1908), nawiążemy do „tajnego nauczania”, które, podobnie jak polskie Państwo Podziemne, było ewenementem na skalę światową i nie występowało w żadnym innym kraju okupowanym.

Koncert Niepodległości w Muzeum Powstania Warszawskiego.

W ciągu dziesięciu lat istnienia projektu twórcy Koncertu Niepodległości wypracowali własny styl muzyczny, który definiują jako muzyka hybrydowa. Polega on na łączeniu różnych gatunków muzycznych, jak m.in. jazz, rock alternatywny, blues, muzyka klasyczna i elektroniczna, poezja śpiewana, a nawet odgłosy natury czy nagrania archiwalne.

Koncert otworzy współczesna kompozycja tech-house’owa, jednak już po chwili publiczność „przeniesie się” do wczesnego średniowiecza za sprawą pieśni wojów Krzywoustego Pisces salsos et foetentes apportabant alii (1109/2016). Jest to najstarsza zachowana polska pieśń żołnierska, utrwalona w języku łacińskim przez kronikarza Galla Anonima. Równie zaskakujące będzie przejście z lirycznego nastroju Hymnu do miłości Ojczyzny (1774) do reage-punkowej aranżacji Pieśni więziennej Filaretów (1724).

Willis Conover

Wspomnimy także zakazany w Polsce Ludowej jazz oraz postać amerykańskiego dziennikarza muzycznego, Willisa Conovera z Głosu Ameryki. Jak pisał New York Times po jego śmierci, Conover skuteczniej demontował komunizm w bloku wschodnim niż eskadra bombowców strategicznych B29. W tej części Koncertu usłyszymy standard jazzowy Lulaby of Birdland (1952), który jako zaskakująca hybryda muzyczna na długo pozostanie w pamięci słuchaczy. Silnych wzruszeń dostarczy publiczności znane części naszej publiczności Orlątko (1918), a także hymn Wszystko co nasze (1911) i Warszawskie dzieci (1944) wykonane z udziałem chóru harcerskiego. W repertuarze znalazły się także: pieśń Konfederatów Barskich – Odważny Polak na Marsowym Polu (1768); Hej! Hej Ułani! (ok. 1806); Marsz Strzelców (1861); Złote ognie (1914) i Serce w plecaku (1933). Uzupełnieniem repertuaru były współczesne kompozycje elektroniczne Fate | Przeznaczenie oraz Heritage | Dziedzictwo.

Na zakończenie VIII Koncertu Niepodległości, zgodnie z 10-letnią tradycją Koncertu Niepodległości, publiczność wraz z artystami wspólnie odśpiewa cztery zwrotki Mazurka Dąbrowskiego (1797).

Ekipę Koncertu Niepodległości „Młode Wilki” tworzą doskonali polscy wokaliści i muzycy sesyjni, łącznie ponad 30 osób. W programie wystąpią Ola Turkiewicz (śpiew, dyrektor artystyczny), Grzegorz Wilk (śpiew), Julia Kutra (śpiew), Kasia Jankowska (śpiew), Mikołaj Felicki (śpiew), chór III Wielopoziomowej Artystycznej Drużyny Harcerskiej (śpiew), Anna Suda | An On Bast (elektronika live, kompozycje),  Marcin Riege (fortepian, aranżacje), Krzysztof Kowalewski (gitary, aranżacje), Paweł Jabłoński (akordeon, aranżacje), Marcin Ritter (bas, śpiew, kontrabas, aranżacje), Wojciech Hartman (I skrzypce), Anna Szalińska-Zaziębło (II skrzypce),  Agnieszka Dobrzyńska (altówka) oraz Anna Lubiak-Osmycka (wiolonczela), Karol Domański (perkusja), Piotr Krzemiński (trąbka). Narrację Koncertu Niepodległości „Młode Wilki” poprowadzi aktor teatrów warszawskich Robert Czebotar.

Inżynier dźwięku: Kamil Bobrukiewicz
Korekty językowe: Elżbieta Frankiewicz
Konsultacje historyczne – Piotr Pacak, Piotr Kołodziej
Dyrektor muzyczny: Ola Turkiewicz
Scenariusz, reżyseria i produkcja: Jacek “Wiejski” Górski

Wstęp na wydarzenie jest wolny.  Rezerwacja bezpłatnych wejściówek »

Materiały merytoryczne, na które składają się powyższe opis i program wydarzenia, dostępne są na licencji CC BY-NC-ND 4.0

Patronat honorowy

Organizator koncertu

Dofinansowanie koncertu

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK im. J. K. Steczkowskiego w Konkursie grantowym „Na 100 Niepodległa”.
Dofinansowano ze środków MHP w Warszawie w ramach Programu Patriotyzm Jutra.

Wsparcie

logo_amw_rewita
logo-mpwik

Patronat medialny

Wsparcie technologiczne

BM Productions