koncert-niepodleglosci-header

VIII Koncert Niepodległości „Młode Wilki” (2016)

Inspiracją tytułu VIII Koncertu Niepodległości są słowa piosenki „Obława” Jacka Kaczmarskiego. Tematem tegorocznej edycji Koncertu jest działalność młodzieży walczącej o Niepodległość Rzeczypospolitej. Muzyka hybrydowa w 98 rocznicę odzyskania Niepodległości.

Data

11 listopada 2016 r.

Miejsce

Muzeum Powstania Warszawskiego

Czas

Godzina 20:00

O koncercie

Inspiracją VIII Koncertu Niepodległości „Młode Wilki” były słowa Obławy Jacka Kaczmarskiego, zaś tematem edycji była działalność młodzieży walczącej o Niepodległość Rzeczypospolitej. Narrację wydarzenia zaczęliśmy symbolicznie w 1109 roku, w chwili oblężenia Głogowa przez wojska niemieckie. Z tamtego okresu pochodzi nie tylko legenda o dzieciach głogowskich, ale także najstarsza polska pieśń wojskowa spisana po łacinie przez kronikarza Anonima zwanego Gallem. W dalszej narracji opowiedzieliśmy m.in. o związkach Filomatów i Filaretów, młodzieży działającej w strukturach Strzelca i Legionów, Orlętach Lwowskich, Płockich i Grodzieńskich, a także o Szarych Szeregach. Przypomnieliśmy okres PRL i mało znane losy niezależnych organizacji młodzieżowych walczących ze stalinizmem, których ponad tysiąc działało w Polsce w latach 1944-1953. Odnieśliśmy się także do wydarzeń marca 1968 oraz działalność młodzieży zrzeszonej w środowiskach Ucznia Polskiego, Niezależnego Zrzeszenia Studentów, Federacji Młodzieży Walczącej, Konfederacji Polski Niepodległej i wielu innych organizacjach. Wspominając strajki szkolne w zaborze pruskim i rosyjskim (1901-1908), nawiązaliśmy do „tajnego nauczania”, które, podobnie jak polskie Państwo Podziemne, było ewenementem na skalę światową i nie występowało w żadnym innym kraju okupowanym.

W ciągu dziewięciu lat istnienia projektu twórcy Koncertu Niepodległości wypracowali własny styl muzyczny, który definiują jako muzyka hybrydowa. Polega on na łączeniu różnych gatunków muzycznych, jak m.in. jazz, rock alternatywny, blues, muzyka klasyczna i elektroniczna, poezja śpiewana, a nawet odgłosy natury czy nagrania archiwalne.

Odważny repertuar „Młodych Wilków” oraz różnorodność stylów muzycznych była zaskoczeniem dla wielu słuchaczy. Koncert otworzyła współczesna kompozycja tech-house’owa, jednak już po chwili publiczność „przeniosła się” do wczesnego średniowiecza za sprawą pieśni wojów Krzywoustego Pisces salsos et foetentes apportabant alii. Jest to najstarsza zachowana polska pieśń żołnierska, utrwalona w języku łacińskim przez kronikarza Anonima, zwanego Gallem. Równie zaskakujące było przejście z lirycznego nastroju Hymnu do miłości Ojczyzny (1774) do reage-punkowej aranżacji Pieśni więziennej Filaretów (1724). Wspomnieliśmy także zakazany w Polsce Ludowej jazz oraz postać amerykańskiego dziennikarza muzycznego, Willisa Conovera z Głosu Ameryki. Jak pisał New York Times po jego śmierci, Conover skuteczniej demontował komunizm w bloku wschodnim niż eskadra bombowców strategicznych B29. W tej części Koncertu usłyszeliśmy standard jazzowy Lulaby of Birdland (1952), który jako zaskakująca hybryda muzyczna na długo pozostanie w pamięci słuchaczy. Silnych wzruszeń dostarczyło znane części naszej publiczności Orlątko (1918), a także hymn Wszystko co nasze (1911) i Warszawskie dzieci (1944) wykonane z udziałem chóru harcerskiego. W repertuarze znalazły się także: pieśń Konfederatów Barskich Odważny Polak na Marsowym Polu (1768); Hej! Hej Ułani! (ok. 1806); Marsz Strzelców (1861); Złote ognie (1914); Serce w plecaku (1933) i Obława (1978). Uzupełnieniem repertuaru były współczesne kompozycje elektroniczne Fate | Przeznaczenie oraz Heritage | Dziedzictwo.

Na zakończenie VIII Koncertu Niepodległości publiczność zebrana w Sali pod Liberatorem, wspólnie z artystami tradycyjnie odśpiewała Mazurka Dąbrowskiego (1797).

Ekipę Koncertu Niepodległości „Młode Wilki” stworzyli doskonali polscy wokaliści i muzycy sesyjni, łącznie ponad 30 osób. W programie wystąpili Ola Turkiewicz (śpiew, dyrektor artystyczny), Grzegorz Wilk (śpiew), Julia Kutra (śpiew), Katarzyna Jankowska (śpiew), Mikołaj Felicki (śpiew), chór III Wielopoziomowej Artystycznej Drużyny Harcerskiej (śpiew), Anna Suda | An On Bast (elektronika live, kompozycje),  Marcin Riege (fortepian, aranżacje), Krzysztof Kowalewski (gitary, aranżacje), Robert Murakowski (trąbka), Paweł Jabłoński (akordeon, aranżacje), Marcin Ritter (bas, śpiew, kontrabas, aranżacje), Wojciech Hartman (I skrzypce), Sara Malinowska (II skrzypce), Agnieszka Zagroba – Klahs (altówka) oraz Marzena Masłowska (wiolonczela), Radek Bolewski (perkusja). Narrację VIII Koncertu Niepodległości poprowadził aktor Teatru Narodowego w Warszawie Krzysztof Franieczek.

Inżynier dźwięku: Kamil Bobrukiewicz
Obsługa fotograficzna: Dorota Smolarek, Justyna Sydry, Paweł Rzeńca, Juliusz Uciński
Korekty językowe: Elżbieta Frankiewicz
Dyrektor muzyczny: Ola Turkiewicz
Scenariusz, reżyseria i produkcja: Jacek “Wiejski” Górski

godlo_polski.svg

Honorowy Patronat Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy

Patroni, sponsorzy i organizatorzy

Organizatorzy koncertu

Fundacja Dziedzictwa Rzeczypospolitej

Muzeum Powstania Warszawskiego

Mecenas koncertu

Fundacja PKO Banku Polskiego

Współorganizacja koncertu

Narodowe Centrum Kultury

Partner główny koncertu

Totalizator Sportowy

Sponsor główny koncertu

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A.

Sponsor koncertu

Sinevia Sp. z o.o

Wsparcie koncertu

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A.

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4 S.A.

Volvo Car Poland

Grupa Hoteli WAM Sp. z o.o.

eBilet.pl

NSZZ “Solidarność”

Yamaha Polska

Grupa LUX MED

Partner koncertu

Stowarzyszenie Autorów ZAiKS

Stowarzyszenie Federacji Młodzieży Walczącej

Patron medialny koncertu

Polskie Radio

Telewizja Polska S.A.

Polska Agencja Prasowa