Inspiracją koncertu jest 230 rocznica Insurekcji Kościuszkowskiej.
Data
11 listopada 2024 g. 20.00
Miejsce
Muzeum Powstania Warszawskiego
Wstęp wolny
Dystrybucja wejściówek zostanie uruchomiona na przełomie października i listopada 2024.
A jak poszedł Stach na boje,
Zaszumiały jasne zdroje,
Zaszumiało kłosów pole
Na tęsknotę, na niedolę…
(-) Maria Konopnicka. A jak poszedł król na wojnę.
Inspiracja i tematyka koncertu
Inspiracją XVI Koncertu Niepodległości „ŻYWIĄ Y BRONIĄ” jest 230 rocznica wojny Polski z Rosją i Prusami, znanej jako Insurekcja Kościuszkowska 1794. Jest to łącznie 56. edycja wydarzenia, które od 16 lat realizowane jest w Polsce, Kanadzie, Australii, na Litwie i na Łotwie. W 2019 roku anglojęzyczna edycja wydarzenia zaprezentowana została w Bazie NATO w Ādaži na Łotwie.
Tytuł tegorocznej edycji Koncertu Niepodległości stanowi dewiza kosynierów krakowskich z czasów insurekcji kościuszkowskiej. Widoczna jest ona na sztandarze insurekcji, który zachował się w zbiorach Muzeum Wojska Polskiego. Został on nadany oddziałowi kosynierów krakowskich przez Tadeusza Kościuszkę 16 VIII 1794 r. podczas oblężenia Warszawy przez Prusaków.
Celem narracji jest upamiętnienie Powstania Kościuszkowskiego, jak i ukazanie zasług wojennych i czynu niepodległościowego polskich chłopów, włościan, kmieci i rolników w perspektywie wielowiekowej historii Polski, począwszy od XVI w. aż po czasy współczesne.
Repertuar
Repertuar XVI Koncertu Niepodległości w Muzeum Powstania Warszawskiego, stanowią m.in. współczesne kompozycje oraz hybrydowe aranżacje polskich pieśni wojskowych i patriotycznych. Zaprezentowana zostanie współczesne kompozycje stworzone do wiersza Marii Konopnickiej A jak poszedł król na wojnę (1885), słów pieśni tradycyjnej Na Kopańskim moście (XIX w.) i pieśni Konfederatów Barskich Zdaj się Polaku w opiekę Maryi (1768) a także kompozycje Szaniec Czarnej Madonny oraz ŻYWIĄ Y BRONIĄ. Kompozycjom współczesnym towarzyszyć będą hybrydowe aranżacje utworów historycznych jak Sieczże Szweda, siecz (1656), Marsz 1792 roku (1792), Duma o generale Jasińskim (1794), Krakowiak Kościuszki | Bartoszu, Bartoszu (1837), Idźmy bracia (1794), Pobudka 1863 | Polska powstaje (1863), Rota (1908), Ta co nie zginęła (1914), Modlitwa Narodowych Sił Zbrojnych (1940) oraz piosenka Jacka Kaczmarskiego Korespondencja klasowa (1979/1985). Na zakończenie artyści wspólnie z publicznością zaśpiewają Mazurek Dąbrowskiego (1797) wraz z zapomnianymi dziś, czwartą i szóstą zwrotkami pieśni.
„Niemiec, Moskal nie osiędzie,
gdy jąwszy pałasza,
hasłem wszystkich zgoda będzie
i ojczyzna nasza.
Na to wszystkich jedne głosy:
Dosyć tej niewoli,
Mamy racławickie kosy,
Kościuszkę, Bóg pozwoli.”
W ciągu 17 lat pracy nad Koncertem Niepodległości, zespół wypracował własny styl muzyki hybrydowej. Łączy ona oryginalne brzmienia dawnych pieśni, z nowoczesnymi aranżacjami i kompozycjami, wykorzystującymi elementy klasyki, elektroniki, poezji śpiewanej, rocka, jazzu, bluesa, punk-reggae, metalu, rapu, tech-house a także z nagraniami archiwalnymi.
Ekipa XVI Koncertu Niepodległości w Muzeum Powstania Warszawskiego
Twórcami Koncertu Niepodległości są polsko-kanadyjska wokalistka jazzowa i kompozytorka Ola Turkiewicz (dyrektor muzyczny) oraz Jacek „Wiejski” Górski (producent, reżyser, scenarzysta).
W 56 edycji Koncertu Niepodległości wystąpią: Ola Turkiewicz (dyrektor muzyczny, śpiew), Tomasz Bacajewski (śpiew) wraz zespołem Koncertu Niepodległości w składzie: Anna Suda | An ON Bast – instrumenty elektroniczne, Piotr Krzemiński – trąbka, Marek Tarnowski – instrumenty klawiszowe, Krzysztof Kowalewski – gitary, Marcin Ritter – bas i kontrabas, Damian Szajkowski – perkusja, Wojciech Hartman – I skrzypce, Wojciech Barteczek – II skrzypce, Przemysław Ćwiek – altówka, Anna Wróbel – wiolonczela.
Narracja i prowadzenie koncertu: Robert Czebotar.
Konsultacje językowe: Elżbieta Frankiewicz, Konsultacje historyczne: Piotr Pacak.
Materiały merytoryczne, na które składają się powyższe opis i program wydarzenia, dostępne są na licencji CC-BY.