Kuba Pogorzelski – djembe, dundun, bebny afrykanskie

Muzyk perkusjonalista, socjolog, nauczyciel, organizator. Założyciel pierwszych w Polsce zespołów grających muzykę bębniarską Afryki oraz pierwszej warszawskiej szkoły gry na bębnach specjalizującej się w muzyce Afryki Zachodniej, Kuby i Brazylii Strefa Rytmu

Jego największą pasją jest muzyka Zachodniej Afryki (Mali, Gwinea, Senegal, Burkina Faso).

Pracę magisterską na temat „Społeczna funkcja tradycyjnej muzyki Afryki Zachodniej”, obronił w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych na Uniwersytecie Warszawskim.

Od wielu lat gra na instrumentach perkusyjnych pochodzących z tego regionu, specjalizując się w dwóch: djembe i dundun.

Strefa Rytmu

Wykształcenie muzyczne zdobywał pod okiem afrykańskich mistrzów w Mali, Gwinei i Senegalu metodą, jaka od setek lat służy muzykom afrykańskim do przekazywania wiedzy o swej kulturze.

Od kilku lat sam przekazuje tę wiedzę w Polsce, propagując niezwykle kunsztowną sztukę gry na djembe. Wyrazem postępu pracy edukacyjnej było powstanie szkoły gry na bębnach Strefa Rytmu, w której razem z Mohamedem Conde oraz Nikodemem Bąkowskim uczą muzyki granej w Afryce oraz na Kubie.

West African Project

Również w Polsce był założycielem i liderem zespołów wykonujących tradycyjną muzykę czarnej Afryki: Pagota, Djembe Jet i Heban. Obecnie przygodę z muzyką tradycyjną kontynuuje w ramach West African Project, do którego zaprasza artystów prosto z Czarnego Lądu.

W 2006 roku na 6 miesięcy przybył ze stolicy Mali, Bamako harfista i śpiewak Adama Kamissoko. Współpraca z nim zaowocowała wieloma niezwykłymi koncertami duetu oraz nagraniami, które być może wkrótce pojawią się w formie płytowej.

Kolejnym gościem Kuby jest przybyły w 2008 roku doskonały gwinejski perkusista Mohamed Gaspard Conde. Wraz z Mohamedem tworzą wyjątkowy perkusyjny duet, który wraz z towarzyszącymi im muzykami i uczniami szkoły Strefa Rytmu wykonuje porywającą muzykę Afryki Zachodniej

Poza Afryką

Mimo specjalizacji w muzyce Afryki, jest perkusistą otwartym i poszukującym nowych horyzontów.

Stanowi rytmiczny filar zespołu Gadająca Tykwa oraz Wielbłądy. Tradycję afrykańską z powodzeniem zestawia z muzyką polską i słowiańską w legendarnej grupie polskiej sceny folkowej Kwartet Jorgi oraz z jazzem – w African Sound and Visual Project Wojtka Staroniewicza.

Jest też członkiem grupy Ritmodelia, zespołu, który zasilają czołowi perkusiści polskiej sceny muzycznej i który z pomocą instrumentarium brazylijskiego wykonuje nowocześnie zaaranżowane utwory perkusyjne

Oprócz tego tworzy muzykę do spektakli teatralnych („Urojenia” w reż. Krzysztofa Rekowskiego). Akompaniuje do warsztatów tańca afrykańskiego oraz pracuje jako muzyk studyjny.

Specjalizuje się w grze na bębnach djembe i dundun, gra również na innych instrumentach perkusyjnych: latynoamerykańskich (conga, bongosy, bata), brazylijskich (chocalio, reco reco) afrykańskich (kirin, gita, karignan, kese kese).